2 mei, Contigliano naar Stroncone, 21 km - Reisverslag uit Stroncone, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu 2 mei, Contigliano naar Stroncone, 21 km - Reisverslag uit Stroncone, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu

2 mei, Contigliano naar Stroncone, 21 km

Blijf op de hoogte en volg René en Cunie

02 Mei 2014 | Italië, Stroncone

Gisteravond na het eten werden we door Felice en Franca nog uitgenodigd voor een digestief: zelf gebrouwde likeur Genzia, heerlijk! Vanmorgen na het ontbijt hebben we hartelijk afscheid genomen en gingen we op weg voor een flinke etappe, 21 km en klimmen van 416 mtr naar 1001 mtr. De weersberichten waren niet best, veel regen in de middag. Het begin was redelijk vlak maar na een paar km kwam de eerste steile klim via een smal pad vol met stenen en vooral modder......via de zijkant van het pad, leunend op onze stokken kwamen we boven waarna we via de doorgaande weg het mooie oude dorp Greccio bereikten. In een kleine kapel bij de kerk lag hier de steen van waarop Franciscus gepredikt zou hebben. Op het pleintje koffie gedronken waarna het nog een half uurtje wandelen was naar Santuario Francesco Greccio. Een mooi tegen de rotsen gebouwd klooster waar Franciscus de eerste levende kerststal gemaakt heeft. In de kerk zijn nu nog tal van kerststallen te zien, dit geldt ook voor kleine nisjes in muren aan de weg tussen Greccio en het klooster. Het bleef droog dus vol goede moed aan de zware klim begonnen vanuit het klooster naar de top van de berg. Een pittige wandeling van ongeveer een uur via steile rotspaden maar het uitzicht over het Rietidal was onze verdiende beloning! Door de harde koude wind hebben we hier maar kort gezeten waarna een mooie landweg naar het bergdorpje Prati voerde.......helaas, alles gesloten, niemand te zien. We hebben hier even op een bankje gezeten om wat fruit te eten waarna we aan de laatste 5 km naar Stroncone begonnen. Een dalende weg, soms via asfalt en soms via kleine moeilijk begaanbare rotspaden.........maar rond 3 uur waren we op onze eindbestemming voor vandaag, het op een rots gebouwde middeleeuwse Stroncone. Het weer was meegevallen, grotendeels droog maar kort voor Stroncone een flinke bui. We zijn nu in ons B&B Emily waar we met thee en lekkere dingen ontvangen zijn door Maria Christana......de regen komt weer met bakken uit de hemel maar het wordt na het weekend een stuk beter en warmer volgens meteo.it...........we wachten af.

A domani

Woord van de dag: percorso di roccia = rotspad

• 02 Mei 2014 - 23:37

Annelies:

Zware tocht, pffff!

• 03 Mei 2014 - 22:11

Margriet:

Leuk om te lezen. Misschien hebben jullie nu alle regen gehad.

René en Cunie

In 2012 hebben we onze pelgrimstocht van Brugge naar Santiago voltooid. Een nieuwe uitdaging hadden we snel gevonden en wel naar Assisi. Niet vanuit Nederland maar een pelgrimstocht in Italië....na enig zoekwerk vonden we een pelgrimstocht vanuit het plaatsje Dovadola (tussen Florence en Forlì) naar Assisi....de zgn. Franciscaanse Voetreis, ongeveer 300 km in totaal. Het deel tussen Dovadola en Assisi wordt beheerd door een frater, Don Alfeo, en we moesten aan hem toestemming vragen voor onze tocht. Dit kregen we en op 6 juli 2013 kunnen we ons bij hem melden voor de routebeschrijving, overnachtingsadressen en de Credenziale. Na een overnachting in de pastorie kunnen we op 7 juli van start!!

Actief sinds 06 Juni 2013