1 mei, Rieti naar Contigliano, 15 km - Reisverslag uit Stroncone, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu 1 mei, Rieti naar Contigliano, 15 km - Reisverslag uit Stroncone, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu

1 mei, Rieti naar Contigliano, 15 km

Blijf op de hoogte en volg René en Cunie

01 Mei 2014 | Italië, Stroncone

Een "makkelijke" wandeling vandaag, door het Rietidal naar het Convento di Fonte Colombo en vandaar naar Contigliano een prachtig gelegen oude stad met aan de voet van de heuvel het moderne, nieuwe deel.
Bij vertrek uit Rieti een grotendeels strakblauwe hemel en toen we bij het verlaten van de stad omkeken ("Vaak doen", leerde camino ganger Carlos ons in 2012) zagen we de toppen van de bergen besneeuwd, heel apart dus ( en niet normaal voor de tijd van het jaar volgens de 'locals').
Het klooster was een oase van rust met een eenvoudige kerk gewijd aan S. Francesco - geheel in zijn stijl dus - en een Magdalena kapel waarin ik oog-in-oog kwam te staan met naamgenote, Santa Cunegonde. In de zon een sinaasappel gegeten en heuvelafwaarts en-opwaarts getogen naar San Vincenzo, een gehucht dat zich klaarmaakte voor dé gebeurtenis van het jaar (?), de eenmeiviering met een 'Italiano Incanto' avond.
Zo kwamen we weer terug in het dal dat opeens vergeven was van fietsers en wandelaars; het was ook zo'n mooi weer! Tegen twaalf uur In Poggio Fidoni eindelijk onze koffiepauze kunnen nemen om daarna aan het laatste stuk van 4km naar Contigliano te beginnen. Niet over de provinciale weg natuurlijk - daar kregen we nog spijt van, daarover later meer. In no-time een paar honderd meter gestegen zodat we konden genieten van mooie uitzichten over het dal en even later op de oude stad van Contigliano. De weg ernaar toe deed me denken aan de aankomst in Assissië vorig jaar: in een wijde boog ernaar toe en dan nog een flinke klim naar de stadspoort. Daar zouden we ons overnachtingsadres (b&b Il Girasole) niet vinden dus "slinger-de-slanger" weer afgedaald naar de nieuwe stad. Daar de weg gevraagd en we werden ongelogen twee keer in "complete opposite directions" gestuurd! Maar met een Hollandse mond kom je overal en bleek het uiteindelijk 2km buiten de stad te liggen aan - jawel - de provinciale weg! We zijn allerhartelijkst ontvangen door Felice en Franca en de wasmachine staat te snorren met ons vuile goed.
Morgen hebben we zeker 20km voor de boeg met een flinke klim het Rietidal weer uit om in Stroncone te komen maar ook met een grote regenkans vanaf 12.00. We zullen zien. A la prossima volta.

Woord van de dag: il girasole = de zonnebloem

• 02 Mei 2014 - 06:39

Mylene:

Zware tocht vandaag voor de boeg, veel succes, hopelijk blijft het wat langer droog

• 02 Mei 2014 - 16:15

Annelies:

Het is mooie tocht die jullie lopen. Droog gehouden vandaag?

René en Cunie

In 2012 hebben we onze pelgrimstocht van Brugge naar Santiago voltooid. Een nieuwe uitdaging hadden we snel gevonden en wel naar Assisi. Niet vanuit Nederland maar een pelgrimstocht in Italië....na enig zoekwerk vonden we een pelgrimstocht vanuit het plaatsje Dovadola (tussen Florence en Forlì) naar Assisi....de zgn. Franciscaanse Voetreis, ongeveer 300 km in totaal. Het deel tussen Dovadola en Assisi wordt beheerd door een frater, Don Alfeo, en we moesten aan hem toestemming vragen voor onze tocht. Dit kregen we en op 6 juli 2013 kunnen we ons bij hem melden voor de routebeschrijving, overnachtingsadressen en de Credenziale. Na een overnachting in de pastorie kunnen we op 7 juli van start!!

Actief sinds 06 Juni 2013