16 juli, Candeggio naar Pietralunga, 19 km, heet - Reisverslag uit Gubbio, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu 16 juli, Candeggio naar Pietralunga, 19 km, heet - Reisverslag uit Gubbio, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu

16 juli, Candeggio naar Pietralunga, 19 km, heet

Blijf op de hoogte en volg René en Cunie

17 Juli 2013 | Italië, Gubbio

Het zou vandaag maar een korte etappe worden en daarom hadden we pas om 7.30 uur ontbijt. Dit keer geen zelf gebakken brood (wel bij avondeten) maar wel crackers, zelf gebakken worteltaart, cake, vers fruit, limoenmarmelade, yoghurt en koffie of thee.
Toen we op het punt stonden van vertrek kwam Nadia beneden. Ze reed vandaag met de auto naar Pietralunga en Gubbio en vroeg of w wilden meerijden. Prima plan, een dagje makkelijk! We spraken af dat we het eerste deel van de etappe zouden wandelen tot aan het kerkje Pieve di Saddia uit de 3e eeuw en dat ze ons daarna zou oppikken. Net voor het kerkje haalde ze ons in; gelukkig maar want daardoor kon ze regelen dat de beheerder het kerkje speciaal voor ons opende! Het was een indrukwekkend klein kerkje met fresco's, waarvan het oudste deel uit de 3e eeuw stamt. Naast het kerkje bleek ook nog een rifugio te zijn.
Na dit bezoek bracht Nadia ons in een duivelsrit naar Pietralunga waar we samen nog koffie gedronken hebben. Rene moest eerst nog bijkomen van de rit en de misselijkheid, amechtig hijgend over de balustrade van het monument ter ere van het verzet van de partizanen in 43-44.
Hierna hebben we ons ingecheckt bij hotel Tinca. Geen rifugio deze keer want Don Salvatore was op vakantie naar het Lago di Como. In de middag hebben we als echte toeristen een stadswandeling gemaakt door het centro storico dat uit de middeleeuwen stamt en nog in prima staat is. Lekker geluncht en siesta gehouden. Bij terugkomst in het hotel bleek dat ook Marieke (we kennen elkaar dus ook van de spinninglessen op de sportschool!) en de 2 Oostenrijkse dames Helga en Helena gearriveerd waren. In de middag hebben we i.v.m. de intense hitte weinig gedaan: geluierd, boodschappen, geluierd, ijsje eten, geluierd en afgesproken dat we met vijven gingen eten. Aan tafel volop pellegrini praat in Duits, Engels en Nederlands. In tegenstelling tot andere dagen zagen we nu veel Nederlanders en het terras zat vol landgenoten. Eerder in die week was er zelfs een Nederlands-Italiaans vriendschapsfeest georganiseerd.
Vroeg naar bed (10 uur) want de wekker zal om half 6 afgaan om op tijd in Gubbio te zijn. Na dit 'dagje af' volgt natuurlijk weer een ' dagje op'.

A domani!

• 17 Juli 2013 - 19:20

Frans Knapen:

Smokkelen met de wandelroute: Franciscus straft onmiddellijk...

René en Cunie

In 2012 hebben we onze pelgrimstocht van Brugge naar Santiago voltooid. Een nieuwe uitdaging hadden we snel gevonden en wel naar Assisi. Niet vanuit Nederland maar een pelgrimstocht in Italië....na enig zoekwerk vonden we een pelgrimstocht vanuit het plaatsje Dovadola (tussen Florence en Forlì) naar Assisi....de zgn. Franciscaanse Voetreis, ongeveer 300 km in totaal. Het deel tussen Dovadola en Assisi wordt beheerd door een frater, Don Alfeo, en we moesten aan hem toestemming vragen voor onze tocht. Dit kregen we en op 6 juli 2013 kunnen we ons bij hem melden voor de routebeschrijving, overnachtingsadressen en de Credenziale. Na een overnachting in de pastorie kunnen we op 7 juli van start!!

Actief sinds 06 Juni 2013