29 april, Don Bosco naar Poggio Bustone, 22 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu 29 april, Don Bosco naar Poggio Bustone, 22 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu

29 april, Don Bosco naar Poggio Bustone, 22 km

Blijf op de hoogte en volg René en Cunie

30 April 2014 | Italië, Assisi

De routebeschrijving in het boekje van Kees Roodenburg gaf 20 km aan, maar al lopende kwamen wij tot de conclusie dat het meer moest zijn, écht wel! Later vandaag lazen we in de nieuwste druk dat het aantal kilometers was gestegen - o.i. nog niet genoeg!
Vanmorgen weer alleen ontbeten...dus even na 8 uur werden we al uitgezwaaid door personeel/eigenaren van het hotel. Prima weertje, gelukkig. De hele avond en nacht had het geregend, dat beloofde nog niet veel goeds voor de staat van de paden.
De eerste 5km gingen voorspoedig, wel veel stijgen en dalen over rotspaden, maar een kleine 2 uur later zaten we aan de koffie met "dolci fatto a la casa" bij "Il Fuscello". Ze rekenden "stadse prijzen" maar eerlijk=eerlijk, het was heerlijk.
Onze weg vervolgd, eerst langs een grenssteen uit 1847 daarna over - alweer- een stijgend rotspad (waarom makkelijk over de weg als je ook kunt afzien en 2 uur klimmen volgens de route van K.R.) door een prachtig beukenwoud en daarna dalend over glooiende hellingen met mooie vergezichten (op het Rietidal) naar de -gesloten- kapel gewijd aan Francesco en de beuk waaronder hij rond 1200 gerust zou hebben. Bij de kapel troffen we de eerste fellow-pilgrim van dit jaar, een Italiaan uit Calabrië onderweg naar Assisië.
Volgende halte was Cepparo, een lelijk dorp dat voor zeker de helft uit golfplaten gebouwen bestond maar met fonteintje voor vermoeide pelligrini. Toen resten ons nog maar 4km naar Poggio Bustone -dachten we. Uitkijkend over het dal zagen we tal van dorpen en stadjes liggen, 1 ervan zou toch vast P.B. zijn...?
Helaas, er bevond zich toch nog weer een berg tussen ons en de eindbestemming van vandaag! Twee uur later en hoger arriveerden we bij het Convento S.Giacomo. Een alleraardigste, jonge Fransiscaner monnik en spring-in-het-veld liet ons het heiligdom zien waar in 1209 in een visioen God Francesco zijn jeugdzonden vergaf.
Daarna het stadje ingelopen waar we door Feliciano werden verwelkomd. Prima hostel, maar weer alleen. Om met Feliciano te spreken : "E tranquillo oggi." A domani

Woord van de dag: faggio = beuk

• 30 April 2014 - 16:31

Frans Knapen:

Bonuskilometers... da's genieten!

René en Cunie

In 2012 hebben we onze pelgrimstocht van Brugge naar Santiago voltooid. Een nieuwe uitdaging hadden we snel gevonden en wel naar Assisi. Niet vanuit Nederland maar een pelgrimstocht in Italië....na enig zoekwerk vonden we een pelgrimstocht vanuit het plaatsje Dovadola (tussen Florence en Forlì) naar Assisi....de zgn. Franciscaanse Voetreis, ongeveer 300 km in totaal. Het deel tussen Dovadola en Assisi wordt beheerd door een frater, Don Alfeo, en we moesten aan hem toestemming vragen voor onze tocht. Dit kregen we en op 6 juli 2013 kunnen we ons bij hem melden voor de routebeschrijving, overnachtingsadressen en de Credenziale. Na een overnachting in de pastorie kunnen we op 7 juli van start!!

Actief sinds 06 Juni 2013