27 april, Monteluco naar Monterivoso, 17 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu 27 april, Monteluco naar Monterivoso, 17 km - Reisverslag uit Assisi, Italië van René en Cunie - WaarBenJij.nu

27 april, Monteluco naar Monterivoso, 17 km

Blijf op de hoogte en volg René en Cunie

27 April 2014 | Italië, Assisi

Vanmorgen vroeg om 8 uur waren we de enige gasten in de eetzaal. Dat was gisteren wel anders: tegen vijf uur 's middags was er een bus met Polen gearriveerd, die de heiligverklaring van Carol Woytila wilden bijwonen. Net toen wij wilden gaan eten, schoven zij ook aan maar na het eten gingen ze meteen naar hun kamers. "Rustige lui", dachten wij nog maar
's nachts om 2uur werden we opgeschrikt door veel lawaai: ze vertrokken al om op tijd in Rome te kunnen zijn!
Maar om 8.15 liepen we buiten en sloegen de weg in naar Patrico, na een kilometertje asfalt zijn we linksaf geslagen het bos in. Een prachtig stuk, met veel bergbeekjes, watervallen en veel planten in bloei, zoals cyclamen (bij ons doorgaans als kamerplantje verkrijgbaar en vaak in een adem genoemd met geraniums). Hier een prachtig lila tapijt in het bos, samen met hyacinten, helleborus, bremsoorten en een plantje dat ik voor het gemak 'pantoffelplantje' noem. Het was stijgen en dalen over een rotsachtig pad. Soms was het uitkijken geblazen omdat het vannacht flink geregend had, het was nogal glibberig. Uiteindelijk zonder valpartijen, kleerscheuren of botbreuken in Le Cese aangekomen. Een gehucht waar nog 5 mensen wonen. Tot vorig jaar woonde er een non, zuster Immacolata, naast de kerk, maar wegens gezondheisproblemen is ze verhuisd. Nu werden we ontvangen door een Romeins echtpaar die in ruil voor een lage huur voor het huis, pelgrims ontvangen en de boel een beetje onderhouden. Helaas voor de pelligrini zijn ze er alleen in weekenden en vakanties. We kregen koffie en koek aangeboden en het adres van een refugio in Rome waar je gratis 2 nachten mag verblijven als je met stempels kunt aantonen de via francigene gelopen te hebben.
Vandaar in een klein uurtje naar Ancaiano gelopen, ook dat ging voorspoedig maar daar pakten nog donkere wolken samen en begon het te regenen en eigenlijk is het ook niet meer gestopt! We hebben in het dorpje even geschuild en wat gegeten maar je moet toch door, dus de stoute - en natte - schoenen maar weer aangedaan en het laatste stuk van de etappe naar Monterivoso gelopen."Fa brutto tempo oggi e anche domani." Ofwel: het is beestenweer vandaag en morgen ook!
Daarmee werden we door onze gastvrouw Sara verwelkomd, we slapen in het oude huis van haar grootouders "Nonna Ada". En als we later deze week door Stroncone komen, zijn we uitgenodigd om bij haar thuis te komen eten!

Woord van de dag: cascata = waterval

René en Cunie

In 2012 hebben we onze pelgrimstocht van Brugge naar Santiago voltooid. Een nieuwe uitdaging hadden we snel gevonden en wel naar Assisi. Niet vanuit Nederland maar een pelgrimstocht in Italië....na enig zoekwerk vonden we een pelgrimstocht vanuit het plaatsje Dovadola (tussen Florence en Forlì) naar Assisi....de zgn. Franciscaanse Voetreis, ongeveer 300 km in totaal. Het deel tussen Dovadola en Assisi wordt beheerd door een frater, Don Alfeo, en we moesten aan hem toestemming vragen voor onze tocht. Dit kregen we en op 6 juli 2013 kunnen we ons bij hem melden voor de routebeschrijving, overnachtingsadressen en de Credenziale. Na een overnachting in de pastorie kunnen we op 7 juli van start!!

Actief sinds 06 Juni 2013